12 Disember 2011

aku kuat..^^

8 tahun dah abang pergi...meninggalkan kit0rang yang baru belajar hidup bahagia..

kecik-kecik dulu, kak uda xde langsung kenangan bersama dengan abang..kenangan yang terpahat dalam mem0ri kak uda..yang ada, hanya kenangan bahwa kak uda ada s0rang abang sulung yang sek0lah jauh..

jauhnya beza umur kita membuat kita juga jauh..beranjaknya kak uda ke alam sek0lah, abang juga masuk asrama..kak uda mengikuti tradisi asrama, barulah abang tinggal di rumah..namun, tetap kak uda tak begitu mengenali abang..betapa kak uda ingin bergurau senda, bergelak ketawa dengan suara parau itu..namun abang seperti segan dengan kak uda..ntah kenapa..

masuk kak uda tingkatan 3, alhamdulillah kita seperti adik-abang yang lain..kak uda dah tak iri dengan kak ngah ngan kak lang yang selalu dapat bergurau dengan abang..sebab kak uda juga dah 'masuk' dengan gang k0rang..^^

suatu hari, abang dengar kak uda nyanyi lagu westlife..abang p0n senyum.."patutla kak uda pandai bahasa inggeris, kak uda belajar dari lagu ek?" hehehe.. "aah..abang p0n b0le belajar la..senang je..nak kak uda belikan kaset lagu2 0mputih?" "b0leh jugak?t0long ek?" weee...rase happy n bangga gila tyme tu.. sebab rasa dapat sesuatu yg mhubungkan kit0rang berdua..cepatlah balik asrama, nnti duit belanja nak belikan kaset tu tyme 0uting..weee~ :))

yeay!hari ni 0uting!x sabar nak pegi pasaraya billi0n..nak belikan abang kaset apa ek?dia mesti tambah sayang kak uda!!:D

hari isnin tu..

"hajar!cikgu rahim panggil ko!" "ye ke?apesal ek?j0m dayah, teman aku!" "cikgu panggil saya?" "saya harap awak byk2 sabar ek, ada sepupu awak datang..pergilah jumpa..dia tunggu kat asrama"

"bang nuar jangan maen2..saya kene balik prep ni.." "x payah, aja ikut bang nuar balik kL sekarang..ni kak lang nak cakap dengan aja.." "..." "dik, balik je..balik dik.."

..................................................................

semua tengah baca yassin..nape ni?takkan betul k0t abang meninggal? eh, takkan k0t.. kak uda x bagi lagi kaset yang abang mintak ni..

kak uda nampak abang terbaring di ruang tamu..dah siap dimandikan..haruman kemenyan menyakitkan hidung kak uda..tp kak uda tak peduli..kak uda pergi dekat mak yang sedang tabah membaca yassin di sisi abang..
"mak, kenapa abang baring kat sini?" "shhhh..."
kak uda p0n amek k0mik d0raem0n, bace sambil tunggu abang bangun.. kak uda nak bagi kaset ni..
"kak uda, letak k0mik tu..h0rmat abang sket" tegur mak..


dah 44 hari rumah ni ramai 0rang datang baca yassin, tapi mana abang?

..........

dah nak setaun kak uda tunggu abang balik keje, mane abang tak balik2 ni?kaset ni tak bagi2 lagi..ish abang ni..dia yang suruh beli, dia plak takde..

sekarang kak uda dah f0rm 4..tp abang tak balik2 umah lagi..penat kak uda tunggu abang sampai 2-3pagi, mane abang ni? last2, mak sedih dapat tau kak uda dapat ins0mnia..

raya datang, ayah bawak kit0rang semua pergi kubur adik.. pastu, ayah singgah satu kubur.. 'Muhammad Yunus Bin Jamaliah' nape macam name abang?

dalam van, kak uda tak b0le benti nangis...

..........

raya seterusnya, kak uda tak sanggup turun ke kubur abang..sampai sekarang, dah 6 tahun kak uda tak ziarah abang..

kak uda mintak maaf..kak uda tau kak uda jahat tak ziarah abang..tp kak uda tak kuat bang..setahun kak uda baru dapat terima hakikat abang dah takde.. kan kita baru je nak rapat? sampai hati abang tak tunggu kak uda.. :'/

tapi kak uda tahu yang abang tahu betapa kak uda tak pernah melupakan abang.. kan setiap abeh s0lat kak uda sedekahkan al-Fatihah untuk abang.. kak uda tak jemu berd0a agar Dia jaga abang baek2 kat sana sampai kita sekeluarga bertemu balik di tempat yang hakiki~


p/s : terima kasih abang untuk segalanya.. abanglah penabur bakti terbaek.. dari abang kecil, tak pernah sekali abang membebankan mak ayah.. sampai abang ke liang lahad p0n, abang tetap menabur bakti kepada kami.. kak uda berazam akan menggunakan ijazah d0kter yang kak uda bakal raih dengan duit peninggalan abang ni ke jalan lillahi..sebab kak uda nak tiap sen duit abang ni akan membayar balik setiap langkah abang menuju JannahNya kelak..^^

1 ulasan:

Gadis Najlaa berkata...

Sis, aku tahu kamu kuat. Aku bangga dgn kamu. Baru aku tahu sedikit sbyk duit belanja kau belajar medic hasil titik peluh arwah. Aku bangga kamu sedar, kamu bangkit dan kamu berazam untuk menjadi manusia berjaya yang berbakti kepada masyarakat. Aku bangga kamu tekad untuk jadikan tiap satu sen duit peninggalan arwah sbgai satu pelaburan yang bermanfaat utk akhirat. Semoga Allah merahmati usahamu, sis. Im proud of you here.